Het populaire Museum van de 20e Eeuw is genomineerd voor de ”Van der Valk Publieksprijs van het Westfries Ondernemersgala”. De staf en de bijna honderd vrijwilligers zijn trots op de nominatie en roepen alle fans op om te stemmen. Dat kan op www.wfgala.nl
Het Museum van de Twintigste Eeuw werd bijna dertig jaar geleden opgericht door twee inwoners van Hoorn, Hans Stuijfbergen en Harry van Lunteren. Zij wilden een museum maken dat de technische en maatschappelijke ontwikkelingen van de tweede helft van de twintigste eeuw in Nederland zou presenteren en ook aandacht zou besteden aan de populaire cultuur van die periode. Het museum opende zijn deuren in 1994 in twee voormalige kaaspakhuizen aan de Bierkade en trok het eerste jaar al ruim 30.000 bezoekers. Sinds 2011 is het museum gevestigd in een deel van een oud gevangeniscomplex op het Oostereiland in Hoorn. Het museum heeft inmiddels meer dan 1,1 miljoen bezoekers ontvangen en bestaat uit een museum, een museumshop, webshop, museumhoreca en heeft sinds 2022 een eigen elektrisch shuttlebusje dat bezoekers van en naar station en parkeerterreinen en museum brengt.
Het museum heeft bijna 100 vrijwilligers die op alle afdelingen actief zijn. De vaste staf bestaat uit slechts 2,6 FTE verdeeld over 4 medewerkers. Het museum is 362 dagen per jaar open en lijkt in 2023 af te stormen op een bezoekersrecord van bijna 100.000 bezoekers, mede dankzij een grote investering in een compleet LEGO-museum. Met onderscheidende thema’s voor wisselexposities en een herkenbare en nostalgische vaste collectie heeft het museum inmiddels een goede naam opgebouwd en ontvangt het bezoekers uit binnen- en buitenland.
Het museum heeft ook veel aan de weg getimmerd om zijn naamsbekendheid en populariteit te vergroten. Het museum wordt als ‘Beste uitje in Hoorn’ gezien en krijgt een gemiddeld schoolcijfer van ruim 9 van bezoekers. Het museum slaagt er regelmatig in om de landelijke publiciteit te halen en heeft ruim 14.000 volgers op Facebook. Het museum werkt samen met enkele grote attracties in Noord-Holland voor promotie.
Sinds de start bijna 30 jaar geleden is de dagelijkse leiding in handen van directeur/bestuurder Hans Stuijfbergen. Hij vindt het nog steeds een uitdaging om het museum te runnen met relatief zeer weinig overheidsgelden en moet soms ook ‘vechten tegen de bierkaai’. “Als je de enorme verschillen in de culturele sector ziet wordt je wel eens verdrietig, de ene partij krijgt heel veel, de ander een fractie. Wij kunnen er in ieder geval trots op zijn dat we ons museum als een bedrijf runnen, een sociale plek zijn voor onze vrijwilligers, gastvrij voor onze bezoekers zijn, de eigen regio promoten én een zeer groot eigen verdienmodel hebben”.